Thajsko: země tisíce chutí a ostrovů

27. 02. 2018
Každá země je nekonečná studna nových chutí a je škoda v zahraničí pojídat pizzu a špagety. My to vzali zhurta a tak jsme si dovezli mimo rozmlsaného jazýčku taky nějaké to kilo navíc.

Před nastupující českou zimou jsme letos utekli do teplých krajin Thajského království – rozšířit si obzory, ozdravit se z nedostatku vitaminu D a hlavně zkoušet všechno jídlo, co uvidíme. Na 17denní výlet jsme v plánku zaškrtli Bangkok, sever Chiang Mai, horsko-hipsterské městečko Pai a pak druhý konec země – Krabi a ostrov Koh Lantu.

Nové chutě nám na jazyk přicházely každým dnem. Museli jsme si ale dávat pozor na street food. Na co jsou totiž místní už zvyklí, vás může i na pár dní pěkně odrovnat (a taky že nás to na dva dny odrovnalo).

Thajská kuchyně se obecně vyznačuje spoustou čerstvé zeleniny a bylinek, pálivostí, sladkokyselou chutí, curry všech barev, chilli, zázvorem, mořskými plody...

V článku zjistíte, že jsme se ale neflákali – učili jsme se vařit autentická jídla a neustále zkoušeli nové chutě. Vám, kteří na asijskou kuchyni potrpíte, jsme ukryli v článku nejlepší recept na Pad Thai pod sluncem.

1. Bangkok - ve znamení "Jsme...":

v hlavním městě zaparkovali na nejbližším Pad thai.

pad thai v omeletě
    Pad Thai je asi nejznámější thajské jídlo plné svěžích chutí, tohle je v omeletě

Se občerstvovali mladým kokosem téměř každý den

mladý kokos
    Aneb nekupte to za 20 a míň Kč. Tady si doženete deficit vitaminů snad za celý rok.

Okusili sladký zázrak jménem Mango sticky rice.

mango sticky rice
    Prvně mě tahle sladkost vůbec nelákala, ale zpětně bych si dala přes prsty.

Objevili japonskou čtvrť jménem "Little Japan" ♥, dali si pravou japonskou nálož soba nudlí (pohankové nudle v silném vývaru s kuřecím stehnem).

soba nudle s kuřecím
    Silný vývar, domácí soba nudle, křehké kuřecí maso

Zašli si na high-endové sushi omakase do Mizu by Sankyodai – všechny kousky a celkem 2hodinový zážitek jsme popsali a nafotili podrobně zde.

high end sushi v bangkoku
    S mořským ježkem je to v Česku bídné, je totiž naéčkovaný a nahořklý. Tady jsme dostali čerstvého, z Hokkaida – nejlepší nigiri v životě.

Zavítali jsme i do China townu a hledali poslední den v Bangkoku něco hodně autentického. Zasedli jsme proto tam, kde jedli jen místní. Naobjednali jsme si toho opravdu vrchovatě a do všeho se s chutí pustili, bylo to opravdu dobré! (Kachní medailonky, vepřová krev, smažené tofu, zeleninová polévka, chilli salát a další).

Hygienickou čistotu jsme v Thajsku nehledali, ale na tohle nebylo naše tělo připravené. Další noc jsme totiž proleželi s teplotou doprovázenou silnou nevolností.

*Osobně se nám Bangkok ze všech míst líbil nejméně. Lidé tu už nejsou moc milí. Doprava je tu šílená. Až poslední den jsme zjistili, proč žádný taxikář nejezdí se zapnutým taxametrem – cena je totiž oficiálně třetinová.

2. Chiang Mai

Zatímco se Martin dostával z lehké otravy, já s balíčkem ibalginů a smecty jela nakrmit pár hladových slonů.

krmím slony
    Věděli jste, že dospělý slon sežere každý den až 300 kg potravy?

Další den jsme v horském městě bsolvovali nabitý kurz vaření a naučili se s Martinem 8 tradičních jídel. Součástí byla i prohlídka místního trhu s paní Aoy z Galangal cooking studia, která nám ukázala a vysvětlila všechny tradiční thajské suroviny.

krevety v kokosovém mléce
    Krevety v krémové polévce z kokosového mléka

red curry a salát ze skleněných nudlí
    Domácí red curry a salát ze skleněných nudlí

na kurzu vaření v chiang mai
    Pad Thai je opravdu super rychlé jídlo, jen mít ty správné suroviny.

Už se vám sbíhají sliny? Uvařte si autentické Pad Thai

Ingredience:

(domácí) rýžové nudle od oka, kuřecí maso na nudličky 50 g, 5-6 stroužků česneku, bambusové výhonky od oka, 12 kostek pevného tofu, pažitka,
    1 lžička sušených krevetek, 1 lžíce tamarindové šťávy, 1 lžička cukru, 1-2 lžíce ústřicové omáčky, 1-2 lžíce rybí omáčky, 1-2 lžíce vody, 1 vejce, olej

Náčiní:

pánev wok

Postup:

1. V misce si rozmíchejte cukr, tamarindovou šťávu, ústřicovou a rybí omáčku.
    2. Rozpalte na woku olej, přidejte nasekaný česnek a restujte, dokud nezezlátne.
    3. Přidejte kuře na nudličky a restujte. Pak ingredience nahrňte do horní poloviny woku.
    4. Do prázdného místa rozbijte vajíčko a šlehejte. Přidejte tofu.
    5. Všechny ingredience opět nahrňte do horní poloviny woku a udělejte si místo. Do prázdného místa nalijte vodu a přidejte nudle. Chvilku vařte, dokud nezměknou.
    6. Vše smíchejte a přilijte omáčku, kterou jste si na začátku připravili.
    7. Přidejte pažitku a bambusové výhonky a 5 minut restujte. Podávejte.

Khób khun khá!

prohlídka trhu v chiang mai
    Aoy nám ukazuje eggplant.

Delší výlet do Asie bez kurzu vaření by nás už asi neuspokojil. Pokud se zajímáte o jídlo a chcete rozpoznat kvalitu prodávanou v Česku, jen ochutnáváním všeho nezjistíte, jaké suroviny jsou ty nejlepší a na jaké chutě se v jídle zaměřit. Za takový kurz dáte řádově okolo tisícovky, máte nezapomenutelný zážitek (a můžete machrovat). :D

3. Pai

Pai je oblíbené město digitálních nomádů a hipsterů. Centrum města obklopují stánky s ručně šitým oblečením, koženými doplňky a dalšími vychytávkami (ráj). Příroda tu byla skvostná, už jen kvůli své horské poloze. Prakticky všichni tu mluví anglicky (pro změnu).

Tady jsme poprvé v životě nasedli na moped. Protože jsme tu byli jen den a půl a ten moped nás tak chytl, že jsme celý den skoro nejedli. Zato jsme zdolali kaňon, koupali se v horkých pramenech, brázdili pole, trochu se ztratili a na horském sluníčku si pěkně vypálili rukávy. No co, aspoň jsme už trochu zapadali.

sushimarket brázdí paiské hory
    Brázdíme paiské pahorky

kaňon
    Není to sice Grand kaňon, ale spadnout se z něj dá bez větších problémů

V Pai narazíte i na food trucky a dáte si třeba nejlepší Pad thai s naprosto dokonalým vepřovým!

pai food truck
    Pad thai food truck. Do Pai si nabalte nějaký ten svetr, večer tu je pěkná zima!

Jak jste jednou už v Thajsku, zajděte si určitě rozmělnit své ztuhlé svalstvo na pravou thai masáž, ale pozor, možná vám ukápne slzička. Moc doporučujeme Sapaiya Spa and Clinic, Trip Advisor zase nezklamal.

Martin na thajské masáži
    Martin po thajské masáži – naklepaný jak křehký řízek

* Zpátky k mopedům – zapomněla jsem dodat, že v Thajsku se jezdí nalevo – double challenge accepted!

4. Krabi

V Krabi žije doslova hodně krabů – na pláži, v moři, oceánu i v kádích a akvárkách před restauracemi. Přímořská oblast nám nabízela čerstvé mořské plody na každém rohu a my je s chutí přijímali: krevety, red snappera, barakudu, kraby, makrelu a taky olihně... Mňam!

krabi je země krabů a všech čerstvých potvor
    Nejíst tyhle mořské poklady by byl hřích

Poprvé jsme okusili durian ("no smell no durian", jak říkají místní) a snažili se ochutnat všechno ovoce, které neumíme pojmenovat

durian
    S durianem to mám zatím jako s první olivou, ale dám mu ještě šanci

krabi
    Jedna z nejhezčích pláží v Krabi – Railay

5. Koh Lanta

Tady už jsme dva dny jenom chytali bronz a jedli a jedli a jedli.

tom yum polévka
    Tom Yum může vypadat opravdu všelijak. Tohle bylo fakt dobré.

chill out na koh lantě
    Chilloutujem

Královsky jsme si nakonec odpočinuli, ochutnali nespočet nových kombinací a přilákali si do hlav spoustu nápadů. V dnešní uspěchané době plné stresu, nové výzvy a ostré východní sluníčko parádně čistí hlavu.

Na příští zimu už chystáme další výlet na východ a kuchyně je tam znamenitá! Uhádnete kam? Tipněte si na našem Facebooku.

Bude vás také zajímat:

Kam na high-end sushi v Bangkoku
    Co nám dal a vzal rok 2017
    Mluvte se svých sushi chefem